Groen, groener, groenst - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Edith - WaarBenJij.nu Groen, groener, groenst - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Edith - WaarBenJij.nu

Groen, groener, groenst

Blijf op de hoogte en volg Edith

22 September 2013 | Indonesië, Ubud

Daar zijn we weer! Na het toeristische Kuta hebben we ons heerlijk ondergedompeld in het culturele Ubud. Hoe leuk! We hebben ons vier dagen echt enorm goed vermaakt.

Zo hebben we een dag een scooter gehuurd, waarmee we dorpen en tempels in de buurt hebben verkend. Whiehoe, Jut en Jul op de brommert hoor! We zijn naar Gunung Kawi geweest, een heiligdom uit rotsen gehakt met een soort Indiana Jones gevoel, en naar Tirta Empul, een soort waterpaleis met heilige bronnen. Tijdens ons verblijf in Ubud werd er een massacrematie gehouden, wat elke gemeenschap ongeveer 1x per 5 jaar doet. Botten van overleden familieleden worden opgegraven, schoon gemaakt en tijdens een enorme ceremonie verbrand... Heel indrukwekkend, en we werden bij alle tempels en overal op straat geconfronteerd met optochten, ceremonies, gamelan orkestjes en vrouwen met offermanden op hun hoofd. Heel bijzonder, en we kijken nu eigenlijk niet eens meer op van een crematietje hier of daar.

De dag erna hebben we een fietstour door de rijstvelden gedaan, waarbij we eerst met een busje een vulkaan op zijn gereden en daarna 2,5 uur downhill door het megagroene landschap zijn gezoefd. Superleuk! De omgeving is echt zo ongelofelijk mooi, in honderd kleuren groen, met rijst in alle stadia van oogst, palmbomen, riviervalleien en tussendoor kleine huisjes en mensen die het land bewerken. Wow, echt een plaatje uit de boeken. Met de fiets zijn we gestopt bij een plantage waar we vers gebrande koffie en cacao hebben geproefd, en daarna zijn we bij een lokale familie op bezoek geweest. Leuk om te horen en zien hoe het familieleven zich hier afspeelt. Mehdi is ook nog heel trots met het onreine huisvarken op de foto geweest ;-)

Daarnaast hebben we ook vooral genoten van Ubud zelf, met al zijn organische restaurants, barretjes, kunstwinkeltjes en souvenirshops. Op z'n minst elke dag een fruitshake, en we hebben ook een paar goede biologische maaltijden gehad. Ik heb me zelfs een keer om 7 uur 's ochtends (!!) gewaagd aan een yogales in de populaire Yoga Barn, maar kwam er achter dat dit toch niet helemaal mijn cup of tea is. De yoga zelf is me wat te spiritueel ('try to breathe aaaaaaaall the way through your hips!'), maar ik was ook vooral erg afgeleid door alle weirdo's in mijn les. Jeetje zeg, alsof het leven alleen uit yoga, harembroeken, dreadlocks en ongeschoren oksels bestaat. Naja, ieder z'n ding...

Nou goed ik kan nog veel meer vertellen, over het Monkey Forest bijvoorbeeld (waar ik inderdaad alleen heen ben geweest, haha, Mehdi moet nog steeds niks van die apen hebben!), ons superfijne bungalowtje met zwembad, ons favoriete eettentje Three Monkeys... Maar bottomline is: wij hebben het hier heel goed :-)

Volgende stop: Lovina!

X van ons

P.S. Kim, ik heb gewoon m'n backpack mee hoor, haha!
P.P.S. Foto's doen moeilijk op m'n iPad, helaas...

• 22 September 2013 - 17:49

Martine:

Hoi Ed, wat een prachtige verhalen allemaal. Klinkt fantastisch en ook al zijn alle hotels al geboekt, 't is nog steeds allemaal avontuurlijk!!
    X Tinus

• 23 September 2013 - 09:07

Jorien:

Wat een fijn verhaaltje weer! En moet weer lachen! En wat een goede naam voor jullie favoriete eettentje. ;-) Enjoy! X

• 23 September 2013 - 09:13

Cees:

Whiehoeeeh! Klinkt goed Aditski! Enjoy xx

• 23 September 2013 - 16:10

Debby:

Jaaaaaa, 3 monkeys!! Was ook ons favo tentje vorig jaar! Heel veel plezier daar nog, xxx

• 24 September 2013 - 08:25

Anne V.d.O.:

Hmmmm, enige jaloezie is zeker weten niet misplaatst hihi! Klinkt goed, Edith!!! Veel plezier nog/weer!!! Liefs, Anne