Kalksteen baaien, geheime eilanden en verse kreeft - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Edith - WaarBenJij.nu Kalksteen baaien, geheime eilanden en verse kreeft - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Edith - WaarBenJij.nu

Kalksteen baaien, geheime eilanden en verse kreeft

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith

22 Januari 2012 | Thailand, Ko Lanta

Hoihoi, daar ben ik weer! Nou, met het weer is het sinds het vorige bericht helemaal goed gekomen: elke dag strakblauwe luchten, lekker warm en soms zelfs een beetje te. Ik heb de oostkust van Thailand verruild voor de westkust, waar veel meer eilanden liggen, vaak ook nog klein en onontdekt. Goed, Phuket ligt ook aan deze kant, maar als je daar snel doorheen reist liggen er tientallen mooie paradijsjes op je te wachten. Ik ben begonnen op Ko Yao Yai, een moslimeiland met nauwelijks verkeer en toeristen. Wat een verademing na al die drukte. Ik heb met de eigenaar van ons hotel een mooie tocht gemaakt per longtailboot door de Phang Nga baai, met losse karstbergen die hoog uit zee rijzen en flarden ochtendmist die ertussen hangen. Mooi! Je vindt er heel veel kleine onbewoonde rotseilanden, met azuurblauwe verstopte lagunes en witte zandstrandjes. Veel toeristen hebben deze baai al ontdekt, dus we hebben gezocht naar een route met eilanden die nog niet zo toeristisch is. Erg leuk om te doen, en het is echt heel gaaf om met een longtailboot al die eilanden en strandjes aan te doen.
Daarna ben ik doorgereisd naar Railay, een strand op het vasteland van Thailand dat alleen per boot bereikbaar is. Ik had me er best wat bij voorgesteld, maar vond het eigenlijk een beetje tegenvallen. Het stikt er van de Scandinavische toeristen, die een weekje een charter vakantie komen houden op Railay. Ook wordt het strand overdag bevolkt door een boel dagjesmensen uit plaatsen in de buurt, en bestond de gemiddelde klant hier uit een gezin met minstens twee kleine (vaak huilende) kinderen. Deze optelsom maakte dat ik een beetje twijfel of we hier nog mensen naartoe moeten sturen... Maargoed, misschien is het leuk als je zelf kinderen hebt? Stof tot nadenken in elk geval.
Gisteren heb ik voet aan wal gezet op Ko Jum, een eiland zo onbekend en klein dat zelfs de meeste Thai geen idee hebben waar het ligt. Het eiland heeft geen pier: toeristen worden op volle zee van de ferry overgeladen in longtailboten, en zo naar hun resort gezoefd. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, heel grappig! Ko Jum is echt nog heel onontdekt, er zijn maar 2 hotels met airconditioning, en de mooiste hotels van het eiland hebben zelfs helemaal geen airco. Het gaat hier helemaal om de Robinson Crusoe experience, lekker bask to basic, maar dan wel in een prachtige houten chalet aan zee met een hemelbed en bamboe meubels. Erg mooi! Hier kreeg ik gisterenavond van de hoteleigenaan een speciale verrassing voorgeschoteld: een complete kreeft, helemaal voor mij alleen! Oef, dat was wel even slikken... Ik hou eigenlijk niet echt van kreeft, verwerkt in kleine stukjes gaat nog, maar een hele kreeft, met poten en ogen en voelsprieten, opengeknipt voor mijn neus op een bord...?? Help. Uit beleefdheid heb ik met mijn ogen dicht een halve kreeft weg weten te werken, weigeren is ook zo onbeleefd en die dingen zijn hartstikke duur... Ik ben er nu nog steeds van aan het bijkomen, en heb van schrik alleen nog maar tofu gegeten, haha!
Ik ben nu op Ko Lanta, het laatste eiland in het zuiden. Morgen vlieg ik naar Bangkok, waar nog 1 eiland op het programma staat. Voor iemand die niet van strand houdt, zijn het wel errug veel eilanden deze keer... Haha, maar het is hier wel mooi en ik geniet absoluut ook, tussen al het werken door.
Vriest het al in Nederland? ;-)
x Edith

• 22 Januari 2012 - 09:36

Anne:

Yes: de eerste reactie op je nieuwe berichtje! Prachtige foto erbij (??)! Hihi... Leuk om je verhalen weer te lezen, heb wel erg gelachen om je kreeft-verhaal... Kak man, van die geweldige cadeaus van lokale mensen, waar je écht eigenlijk niets mee kunt of wilt! Hihi... Werkse nog even je laatste daagjes en geniet maar, want hier zeikregent het vooral! Liefs!

• 22 Januari 2012 - 11:52

Mams:

ik zou bijna jaloers worden op de zon want hier is het héééél vééel regen.En ik wilde nog wel veel met Giel wandelen.Jij hebt in ieder geval al een kleurtje wanneer we over 2 weken naar de sneeuw gaan.Succes verder. liefs paps en mams

• 22 Januari 2012 - 15:02

Annelies:

Dat klinkt weer allemaal erg leuk.Ik zie je al zitten met je ogen dicht om het dier op te eten,maar het is je gelukt.
    De foto's zijn ook mooi.Nog heel veel plezier,geniet ervan.liefs.

• 23 Januari 2012 - 08:02

Miriam:

Nou Eddie, het eten van een hele kreeft kun je van je lijstje strepen ;-P Haha.. en dan ook nog eens strand en zon, echt iets voor jou idd! Nee hoor, geniet er maar van, want hier vroor het vorige week een beetje, nu is het meer herfstweer (ook heerlijk om te rijden op de afsluitdijk met zware windstoten...)

x Mir

• 23 Januari 2012 - 18:16

Roos:

whoehahaha, eddie met een hele kreeft...! ;-p Je begrijpt, ik zou meteen tekenen voor deze trip. Geniet ervan! Liefs