Riviersnorkelen, wildlife spotten en véél muggen - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Edith - WaarBenJij.nu Riviersnorkelen, wildlife spotten en véél muggen - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Edith - WaarBenJij.nu

Riviersnorkelen, wildlife spotten en véél muggen

Blijf op de hoogte en volg Edith

29 Juli 2012 | Brazilië, Campo Grande

Wow, we zijn alweer ruim over de helft... Nog maar een weekje en we gaan weer richting huis. We willen er nog even niet aan denken. De afgelopen dagen hebben we ons ondergedompeld in de natuur: we hebben vijf dagen doorgebracht in een uithoek van Brazilië, vlakbij de grens met Paraguay. Hier ligt de Pantanal, het belangrijkste moerasgebied van Zuid-Amerika.

Met een helse nachtbus zijn we van Iguacu naar Bonito gegaan (met nachtelijke overstap in verlaten busstation en onverwacht een extra uur tijdsverschil, dus nog langer slapen op een houten bankje... Hoera voor het backpacken, haha). Bonito is een schattig dorp dat geregeerd wordt door ecotoerisme. We hebben hier een supercoole excursie gedaan: riviersnorkelen. De rivieren rondom Bonito zijn glashelder door een bepaalde mineraalafzetting en er zwemmen gigantische gekleurde vissen in rond. Alsof je met een snorkel op in een aquarium springt, heel gaaf. En we hadden veel geluk, want er mogen maar 180 mensen per dag deze excursie doen, en omdat het in Bonito hoogseizoen is zat de tour voor de rest van de week al helemaal vol... Maar net voor ons hadden twee mensen afgezegd en dus konden we toch mee. Fieuw! We hebben een uur lang gezweefd tussen vissen, wieren en jungleachtige boomstronken, een van de hoogtepunten van onze reis tot nu toe. Helaas mochten we geen zonnebrand of insectenspray op om de kwaliteit van het water te beschermen (een goede zaak natuurlijk), dus nu zitten we van top tot teen onder de muggenbulten... Help wat een jeuk, niet normaal meer!

Vanuit Bonito hebben we een driedaagse tour geboekt naar een fazenda in de Pantanal, een soort boerderij waar je verschillende excursies kunt ondernemen. We hebben paardgereden over de Braziliaanse pampa, met een jeep wilde dieren gespot zoals capibara's (reuzecavia's) en coati's (soort wasbeertjes) en met een bamboestok en koeienvet gevist naar piranha's, die tijdens het avondeten op ons bord belandden. We voelden ons ware avonturiers. Jammer genoeg hebben we geen jaguars of anaconda's gespot, maar wel honderden kaaimannen, die tijdens onze nachtsafari met glimmende oogjes vanuit het water naar onze jeep loerden. We hebben zelfs geriviersnorkeld tussen de kaaimannen, hoe gezellig. Na de muggenattack in Bonito zijn de kleine beestjes ons hier echter hier niet uit het oog verloren... Na honderd bulten op onze benen is er namelijk nog genoeg ruimte op onze armen, oren, voorhoofden en billen voor een kleine bloeddonatie. Aargh! Op de fazenda hebben we ook een leuke tijd met de andere gasten gehad: het leek wel alsof we middenin Leiden waren beland. Vier Nederlandse vriendinnen van de Universiteit Leiden, iemand van Edith's studentenvereniging, een complete jaarclub met Minervanen op lustrumreis... Hoe bizar. Tel daar nog een stuk of 10 andere Nederlanders bij op en het leek wel alsof alle touroperators in de regio hebben afgesproken alle Nederlanders op de fazenda Santa Clara te boeken... Achja toen we de schok eenmaal voorbij waren (want we zien verder maar weinig buitenlandse toeristen en al helemaal nauwelijks Nederlanders) hebben we ons goed vermaakt. Af en toe een tourtje, verder een beetje luieren in een hangmat of spelen met de huistoekans en -papegaai. Leuk hoor.

Tijdens een van onze hangmatsessies hebben we onze meest-bizarre-indrukken-tot-nu-toe-lijstje nog eens bijgewerkt en een aantal van deze punten willen we jullie toch niet onthouden:
- leggings kunnen altijd! Maakt niet uit hoe oud, dik, dun je bent! Maar zorg dan wel voor een kort shirtje erboven... Je kont bedekken kan dan weer echt niet.
- bussen zijn niet ingericht op backpackers. We zijn al meerdere malen bij het instappen vast komen te zitten in het draaihekje, waarbij Kim zelfs een keer hardhandig bevrijd moest worden door de kaartjesknipper!
- het eten is nogal 'net niet'.. Ligt er een lekkere panini in de vitrine, stoppen ze hem 3 minuten in de magnetron! Alles wordt gefrituurd of rijkelijk bestrooid met zout. We zijn soms zelfs blij als we een Mac zien waar we een MacSalad kunnen eten in plaats van fast food... Dit verklaart dan wel weer waarom iedereen een legging aan kan!
- alle douches in Brazilië hebben maar 1 kraanknop: als je 'em hard opendraait is 'ie koud, als je 'em zacht opdraait is 'ie warm. Bijzonder onhandig, of bijzonder efficiënt? Wij zijn er nog niet uit.

En nu is het alweer tijd voor onze laatste week. We vliegen vandaag van Campo Grande naar Salvador, aan de kust. Daar gaan we nog een paar dagen dansen op zwoele ritmes en relaxen aan het strand. Ondertussen kennen we bijna de gehele Braziliaanse top 40 uit ons hoofd, dus als we thuiskomen gaan we hier maar eens een leuk cd'tje van maken. Nu nog even oefenen op de tekst ;-)

Geniet van de laatste mooie zonnestralen daar in de Nederlandse zomer!

X Kim en Edith

• 29 Juli 2012 - 10:54

Anne:

Wat een bijzondere avonturen! Hopelijk wat minder muggen in jullie laatste week! Dansze en genietze!

• 29 Juli 2012 - 10:58

Tgghhgggyhhhpapapaps & Mams:

ffgghghhfffggggHoibbbgggtrtfff

• 29 Juli 2012 - 14:15

Paps En Mams:

Hoi Edith en Kim
    Wat een geweldige belevenissen weer. Zo leer je ook van alles eten. Als ik de fotos zie word ik jaloers, prachtig!! geniet de laatste week en houdt de muggen bij je vandaan. Och in Nederland hebben we gelukkig klinieken om alle bulten en butsen te laten weghalen. Have fun. groetjes paps en mams. XXX

• 30 Juli 2012 - 07:35

Miriam:

Wat een fantastische verhalen weer: jullie hebben echt gave dingen gedaan! Vooral dat riviersnorkelen klinkt fantastisch! Geniet er nog even van, x Mir

• 30 Juli 2012 - 09:27

Karin:

Niets mis met bloeddonaties! Misschien hield dat de kaaimannen wel weg....viel niets meer te halen!!!

Veel plezier nog!

xx Kaak

• 31 Juli 2012 - 14:41

Anne:

Heee lieve Edith & Kim, ohohoh wat heb ik weer genoten van jullie reisverhaal! En hoe gaaf dat de Pantanal (en dat riviersnorkelen) zo geweldig goed bevallen is! Jullie verhaal doet me echt een beetje denken aan ons Amazone-avontuur... Te gek hoor! Veel plezier nog in Salvador enne... vergeet vooral niet zo'n prachtig felgekleurde tijgerprint legging mee te nemen voor het thuisfront, Edith! (Kun je vast wel íemand blij mee maken) hahaha... Liefs, Anne