Back to the future en op naar de Amazone! - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Edith - WaarBenJij.nu Back to the future en op naar de Amazone! - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Edith - WaarBenJij.nu

Back to the future en op naar de Amazone!

Door: edithopreis

Blijf op de hoogte en volg Edith

19 Oktober 2012 | Brazilië, Manaus


Oi a todos!

Voordat ik de jungle induik is het tijd voor een update over mijn afgelopen dagen. Het laatste verhaal eindigde in Brasília, en hier heb ik twee hele leuke dagen gehad. Tarcísio heeft me door de hele stad gegidst, en het is me toch een vreemde plek... In de jaren '40 is de stad gebouwd vanuit het niks als nieuwe hoofdstad van Brazilië; dit om niet São Paulo of Rio de Janeiro voor te trekken. Brasília is opgezet met een stratenplan als een vliegtuig, met alle ministeries in de romp, een fontein en tv toren in de cockpit en woon- en werkblokken in de vleugels. Er staan allemaal futuristische bouwwerken, musea en kathedralen met bogen en bollen, moderne overheidsgebouwen in de vorm van een ufo. Het is echt een behoorlijk saaie stad om te wonen, ze zijn helaas in de planning even vergeten leuke terrasjes en restaurants te bouwen, waardoor je alleen maar kunt eten in shopping malls. Gelukkig hebben ze er daar dan wel weer tientallen van... Het is bijna communistisch hoe alles hier geordend volgens een systeem verloopt. Om eerlijk te zijn: Brasília zou echt geen bal aan geweest zijn als Tarcísio me niet mee op sleeptouw had genomen. Ik heb een leuk kijkje gekregen in zijn leven: de piepkleine kamers waarin iedereen hier woont (en waar je meer voor betaalt dan in Nederland), ik ben meegeweest naar een tentamen Goederenrecht (jaja!) op zijn universiteit en heb in alle shopping malls de parfumwinkelketen bezocht waar hij voor werkt... Haha. Ondanks zijn voorliefde voor parfums en shampoos en slechte loveballad muzieksmaak is hij geen homo, voor wie zich dat al een tijdje vol spanning afvraagt ;-) Wel is hij zelf 25 en heeft een Duitse diplomatenvriendin van 36; spannend verhaal hoor! Ik heb echt twee dagen enorm gelachen, we kenden elkaar natuurlijk alleen maar van een korte middag tijdens mijn vorige Brazilië reis in juli, maar de klik was er nog steeds. We zijn als Jut&Jul per bus de hele stad door gecrosst, en ik kan alle belangrijke monumenten van de beroemde Braziliaanse architect Oscar Niemeyer van mijn lijstje afvinken. Na twee dagen was het ook wel weer mooi geweest, onze mengeling van Engels en Portugees begon langzaamaan steeds meer te haperen, dus na alle Lost in translation lachbuien was het tijd om verder te reizen.

Het vliegtuig bracht mij in Manaus, waar ik nu al twee dagen ben. Het hart van de Amazone, wow! Wat een gave plek om te bezoeken. Ik had me totaal niks voorgesteld bij de stad, maar het is hier verrassend leuk. De stad is opgebloeid ten tijde van de rubbertappers, zo'n 100 jaar geleden, en staat vol met koloniale gebouwen. Ik heb het beroemde operahuis bezocht en lekker op straat verse sapjes en ijsjes gegeten. Mijn god wat is het hier trouwens WARM! Overdag ruim 40 graden, 's avonds nog steeds 30... Poehee. Ik eet denk ik wel drie ijsjes per dag om een beetje op temperatuur te blijven!

Ik heb gisteren een trip naar de Encontro das Águas gemaakt, waar twee rivieren elkaar ontmoeten die samen verder gaan als de machtige Amazone. De donkergekleurde Rio Negro en veel lichtere Rio Solimões stromen bijna twee kilometer naast elkaar zonder te mengen; doordat ze met een andere snelheid stromen, een andere temperatuur en andere dichtheid hebben, zie je twee kilometer lang twee verschillende kleuren water naast elkaar. Heel apart. Er zijn hier in Manaus trouwens wat minder individuele reizigers om bij aan te haken; mijn nieuwe beste vriendin is een bejaarde Nieuw-Zeelandse vrouw van 70+ die op wereldreis is en onderweg in hostels slaapt. Een heel leuk mens, en weer eens wat anders dan feestende twintigers. We delen samen een kamer en hebben een hele leuke avond gehad met caipirinha's van het huis, samen met de superlieve familie die het Big Hostel runt waar ik slaap. Tudo bom dus nog steeds hier in Manaus!

Vandaag begint De Trip waar het me allemaal om te doen is: met een houten boot de Amazone af zakken! Het bootkaartje is gekocht, de hangmat is vanmorgen heeeeel vroeg op de beste plek op het dek vastgeknoopt, en vanmiddag vertrek ik. Het eerste stuk duurt zo'n 36 uur, luierend in m'n hangmat, en dan ga ik voor twee of drie dagen van boord om de Amazone te verkennen. Daarna horen jullie weer van mij!

Beijo, x Ed

P.S. Anne, ik heb hier in Manaus anderhalf uur in een park gezeten en hardlopende mensen geobserveerd, maar niemand die hier z'n witte sokken optrekt... Da's dus toch duidelijk een Rio trend hoor ;-)

  • 19 Oktober 2012 - 16:53

    Ien:

    Klinkt heerlijk allemaal. In onze eigenheid Brazilie sessie vroegen wij ons al af of Brasilia bijzonder was. Niet dus! :-)

    Ben heeeeeeeeeel benieuwd naar de boottocht. Genietse en veel plezier!

    Liefs,

    Ien

  • 19 Oktober 2012 - 17:02

    Kim:

    Yay! Zat al met smart op een nieuwe update te wachten! En wowowoo Jij ontrafelt goed bewaarde geheimen!! Of was die Duitse diplomatenvriendin al die tijd die dubieuze oude man die wij voor ogen hadden en ging daar toen iets mis in de vertaling? Haha.. En gezellig een 'bejaarde' vriendin van 40! Feesten met 30ers doe je wel weer als je thuis bent! Nu dan hét bootavontuur in de Amazone!!! Heel heel veel plezier en ben benieuwd naar de soapbeleving! XX

  • 19 Oktober 2012 - 17:09

    Laila:

    Lieve Edith, Klinkt helemaal super! Ik ben heel erg benieuwd naar je verhalen over de amazone! Veeeeel plezier!! Xxx

  • 19 Oktober 2012 - 17:13

    Miriam:

    Enjoy the Amazon, ben heeeeeel erg benieuwd hoe dat is!! X

  • 19 Oktober 2012 - 19:05

    Paps En Mams:

    Wat onwijs leuk was je verrasings belletje. Good time on the boat.
    Liefs, hug xxx

  • 19 Oktober 2012 - 19:38

    Anne:

    Shit man, en ik was nog wel van plan die witte sportsokken ook mee naar NL te nemen... Shit... Moet ik die roze-tijger-legging dan ook maar hier in Rio laten? Want zonder witte sportsokken is dat ook geen porem natuurlijk ;-) Leuk om je verslag weer te lezen (fijn dat het helemaal OK is gegaan met Tarcs) en helemaal top om de foto's terug te zien!!! Geniet onwijs van je boottocht!!! Ik ben zooooo benieuwd! We houden contact, en Reinier en ik zullen dit weekend eens een beslissing nemen over jouw verjaardagsweekend... :-) Liefsssssssssssssssssssss x vanuit Rio!

  • 21 Oktober 2012 - 08:09

    Deb En Jorien:

    Adiiiiid, wat een fantastische verhalen, we zitten hier lekker te smullen aan de rand vh zwembad in Aqaba en hebben ons boek maar even aan de kant gelegd :). Voor ons zit het er morgen alweer op maar jij hebt nog een heel jungle avontuur voor je... have fun, we wachten weer vol verwachting op je volgende update!!

    Liefs!

  • 22 Oktober 2012 - 08:23

    Sanne:

    Lieve Ed! Leuk en goed om weer wat van je te horen. Ik was reuze benieuwd naar je verhalen! Het is weer genieten... :)! Inside Brasilia, bejaarden party in Manaus; onwijs leuk om zoveel verschillende mensen te leren kennen. Relax-se op de boot de komende dagen, enjoy! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edith

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 33870

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2014 - 06 December 2014

Zeven weken in Cuba!

23 November 2013 - 10 December 2013

Cuba 2013

14 September 2013 - 01 Oktober 2013

Bali & Lombok 2013

11 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Brazilië 2012

12 Januari 2012 - 26 Januari 2012

Zuid-Thailand 2012

20 Maart 2011 - 31 Maart 2011

Noord-India 2011

20 September 2010 - 04 Oktober 2010

Canada 2010

12 April 2010 - 28 April 2010

USA 2010

05 April 2009 - 21 April 2009

Egypte 2009

19 September 2008 - 12 Oktober 2008

India 2008

13 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Marokko 2007

Landen bezocht: