Amazone avonturen - Reisverslag uit Alter do Chão, Brazilië van Edith - WaarBenJij.nu Amazone avonturen - Reisverslag uit Alter do Chão, Brazilië van Edith - WaarBenJij.nu

Amazone avonturen

Door: edithopreis

Blijf op de hoogte en volg Edith

23 Oktober 2012 | Brazilië, Alter do Chão


Het zit er al weer bijna op, mijn tijd in de Amazone. En wat was het cool! Deze hele trip naar Brazilië was een beetje gebouwd rondom het afvinken van één van mijn bucketlist-activiteiten: het afzakken van de Amazone rivier op een boot, slapend op het dek in een hangmat. Vanuit Manaus, in het hart van de jungle, vertrekken dagelijks transportboten die de volledige 3000 km naar de monding van de Amazone bij de plaats Belém afleggen. De trip duurt een dag of vier à vijf, en het leek me supercool om dit zelf een keer te doen. Mijn tijd in Brazilië is echter maar beperkt, en Amazoneboten houden zich nu eenmaal niet zo netjes aan reisschema's, dus of ik hele tocht zou kunnen maken, was nog maar de vraag.

Zoals ik al schreef, is Manaus een veel leukere stad dan ik had verwacht. Ik heb me hier best goed vermaakt met rondslenteren, ijsjes eten, lezen in het park en kletsen met m'n bejaarde Nieuw-Zeelandse vriendin. Op de dag van vertrek van mijn Amazoneboot kreeg ik echter slecht nieuws: vanwege te weinig cargo zou de boot die dag niet vertrekken, en pas morgen gaan. Waarschijnlijk. Hopelijk. Dusssss.... Tja, nog een dag in Manaus. Nou, zó leuk is de stad nou ook weer niet... Maar met twee ijsjes, een marktbezoek en stoffig atropologisch museum (jawel studiegenoten, ik heb echte Yanomamö objecten bekeken!) ben ik de dag prima doorgekomen.

Goed, de volgende dag was het dus ein-de-lijk zo ver: met de boot de Amazone op! Mijn hangmat is in alle vroegte opgeknoopt op een goede plek: niet bij stinkende wc's, niet bij de luidruchtige bar, ronkende motoren of geuren van de keuken. En niet onder een lamp, want die blijft de hele nacht aan... Maar het is gelukt hoor! Op het airco dek heb ik een mooie plek gevonden tussen Colombiaanse handwerkers, een Braziliaanse familie en en een Argentijnse medebackpacker. Niemand wist precies hoe lang de boot erover zou doen, anderhalve dag of misschien twee dagen. Dat betekende één nacht op de boot, of misschien twee. Nou, natuurlijk liepen we met het laden van de cargo en door de lage waterstand van de Amazone zoveel vertraging op, dat het meer dan twee dagen (en dus twee nachten) duurde. Maarrrr, ik vond het natuurlijk helemaal prima! Door het uitgestelde vertrek heb ik geen tijd de hele Amazone af te zakken, dus ik was wel blij dat de ervaring nu wat langer werd. Zoals iedereen al voorspelde: aan boord was er werkelijk niets te doen, behalve luieren in m'n hangmat en kijken naar de voorbij glijdende groene oevers. Heerlijk! En zoals ik zelf al had voorspeld: er ontstond een grappige samenleving op de boot, die weer bijna soapachtige proporties aannam. Zo was er de vieze oude Braziliaanse man die mij maar bleef overhalen mijn tas in zijn hut op te bergen, in zijn hut te douche, in zijn hut te slapen... Brrrr nee dank je! Er was een soort priester aan boord die nogal bezeten leek van de duivel en te pas en te onpas begon te schreeuwen en lachen tegen niemand in het bijzonder, ook middenin de nacht. De kapitein van de boot sprak enkele woorden Engels die hij maar al te graag met mij wilde oefenen als hij even niet hoefde te sturen... Het merendeel van de opvarenden bestond uit Brazilianen, goed om mijn Portugees op te testen. Dat lukte zowaar heel aardig! Verder waren er wat toeristen, een bejaard Frans echtpaar, een vreemde Engelse einzelgänger, en mijn grote nieuwe vrienden: twee Argentijnse jongens die met hun auto al zeven maanden door Zuid-Amerika aan het rijden waren. Wow, gaaf! Zij spraken nauwelijks Engels dus ook mijn Spaans is weer goed op de proef gesteld. Wel ingewikkeld, Portugees en Spaans afwisselen... De jongens waren eerst met z'n drieën maar hun vriend moest helaas eerder terug naar huis. Na twee dagen dolle pret samen boden ze me een plek in hun auto aan: of ik misschien verder mee wilde reizen? Pffffff jammer dat ik maar drie weken hier ben, anders had het me geweldig geleken! Na twee avonden muziek maken, zingen, goedkope suikerrietrum drinken en lachen kwam het bootavontuur tot z'n eind: ik had mijn bestemming Santarém bereikt. Wiehaaaaaa!

De andere boottoeristen gingen direct verder naar Belém, dus ik ging bijna in m'n eentje van de boot af in Santarém. Daar ben ik meteen in een taxi gestapt naar een klein paradijsje midden in de Amazone: Alter do Chão. Wooooo, wat is het hier mooi! In een zijarm van de Amazone liggen een aantal spierwitte zandbanken, met mooie zoetwaterbaaien en groene jungle op de achtergrond. Werkelijk prachtig. Ik ben hier drie dagen, en slaap in een hostel. Saillant detail: ik slaap ook deze drie nachten in een hangmat... Kan er geen genoeg van krijgen ;-) Het is goedkoop, en een leuke manier om andere reizigers in het hostel te ontmoeten. Er zitten Duitsers, een Zwitser, een Hongaar, wat Brazilianen en zelfs twee Nederlanders. Gezellig dus. Overigens is er hier wel echt bijzonder weinig te doen: buiten luieren, zwemmen, lezen en over de enige straat van het dorp slenteren is er niks te beleven. Verplicht even onthaasten dus. Lekker!

Nog een dagje blijf ik hier in Alter do Chão, en dan vlieg ik verder naar Belém. Hopelijk kan ik daar ook weer foto's uploaden. Groetjes aan iedereen!

X Ed


  • 23 Oktober 2012 - 23:48

    Broertje:

    Leuke reis tot nu toe!! Veel plezier nog. Groetjes

  • 23 Oktober 2012 - 23:56

    Paps En Mams:

    Wat een verslag. Je verkeerd in heel gemengd gezelschap. Goed voor je talen.
    Nog mooie dagen voor je weer in Rio bent. Hug xxxx

  • 24 Oktober 2012 - 08:10

    Sanne:

    Vet Ed! Wel een beetje rare mensen op de boot ;), maar prima vermaak zo... haha! Ik krijg wel zin om naar Brazilie te gaan door je verhalen! Ik zag overigens de foto van het junglestrand, geniet er lekker van daar. xx

  • 24 Oktober 2012 - 09:25

    Miriam:

    Ooo ook ik wil wel eens naar Brazilië ja! En zou het een soort wet zijn dat er tussen veel mensen op een plek waar je niet weg kan altijd 1 bij zit die bezeten lijkt van de duivel en vanuit het niets gaat schreeuwen:-)? Veel plezier nog Ed! x

  • 24 Oktober 2012 - 11:07

    Anne:

    Heee lieve Edith, wowwie dat klinkt wel echt als een geslaagde trip op die boot!!! Heel gaaf! - Inclusief de bijbehorende "net-niet" ervaringen zoals het te laat vertrekken van de boot... ;-) - Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van je reis! Geniet! Liefsss x Anne (en Reinier)

  • 24 Oktober 2012 - 13:11

    Lotte Coosen:

    De Yanomamö! Die zaten toch in Indonesie? Super coole trip ben je aan het maken zeg en hoewel ik dacht dat je toch echt naar het meest onbegaanbare stuk Brazilie was afgereist blijken daar toch ook gewoon Nederlanders en andere toeristen te zitten. Veel plezier nog, ik ben benieuwd naar de foto's!

  • 27 Oktober 2012 - 10:39

    Brenda, Rene En Giel:

    Van harte gefeliciteerd!!!!! We hebben er zomaar optijd aan gedacht!!!! (schaam me nog steeds van de te late keren) Hopelijk kijk je je reakties na, want ik weet niet waar ik je anders een fijne verjaardag op het strand in Rio kan wensen. Heel veel plezier nog en tot de 31e.

    Groetjes van ons!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edith

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 33856

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2014 - 06 December 2014

Zeven weken in Cuba!

23 November 2013 - 10 December 2013

Cuba 2013

14 September 2013 - 01 Oktober 2013

Bali & Lombok 2013

11 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Brazilië 2012

12 Januari 2012 - 26 Januari 2012

Zuid-Thailand 2012

20 Maart 2011 - 31 Maart 2011

Noord-India 2011

20 September 2010 - 04 Oktober 2010

Canada 2010

12 April 2010 - 28 April 2010

USA 2010

05 April 2009 - 21 April 2009

Egypte 2009

19 September 2008 - 12 Oktober 2008

India 2008

13 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Marokko 2007

Landen bezocht: