♪♪ Rioooooooo de Janeiroooooooooooo! ♪♪ - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Edith - WaarBenJij.nu ♪♪ Rioooooooo de Janeiroooooooooooo! ♪♪ - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Edith - WaarBenJij.nu

♪♪ Rioooooooo de Janeiroooooooooooo! ♪♪

Door: edithopreis

Blijf op de hoogte en volg Edith

16 Oktober 2012 | Brazilië, Brasilia

Ooooh jongens, wat is het leuk om weer terug te zijn in Brazilië! De eerste paar dagen zitten er op, en ik ben echt heel blij dat ik de beslissing heb genomen om terug te gaan, in plaats van voor een nieuw land te kiezen. Het is hier gewoon heel leuk!

Na een vlucht waarbij ik deze keer wonderlijk genoeg wel mijn overstap haalde, kwam ik vrijdagochtend om 6 uur aan in Rio. Heeeeel vroeg, maar lieve Anne stond me alweer op te wachten. Jeej! Hoe leuk om voor de tweede keer in korte tijd weer lekker samen koffie te drinken en bij te kletsen! Na een bezoekje aan hun huis, waar ik ook een net ontwakende Reinier kon begroeten, zijn we naar Ipanema gegaan. Vorige keer logeerde ik als gast bij Anne en Reinier, deze keer stort ik me wat meer in de reizigersscene. Helaas bleek er bij het hostel iets mis met mijn reservering, waardoor ik de eerste nacht ineens zonder slaapplek zat... Gelukkig hebben ze me aan een bed geholpen op de Copacabana, helaas in een roestend oud hotel aan de voet van een favela. Gezellig. Ach we zijn toch de hele dag op pad, en ik hoef er alleen maar te slapen. De eerste dag struinen Anne en ik heerlijk door Ipanema, lunchen we uitgebreid, shoppen we allebei nieuwe Havaianas en lijkt het net alsof we samen op stap zijn in Nederland, haha. 's Avonds gaan we met Anne's baas naar de favela Padre Miguel, waar een groot feest plaatsvindt ter ere van de nationale feestdag van het kind. Nou, er komt hier geen K3 of Mega Mindy aan te pas hoor...! Er staat een podium opgebouwd waar een man funkteksten blèrt, iemand typische um-tcha-tcha beats afspeelt en de speakers heerlijk hard kraken. Kindjes worden op het podium gehesen en mogen hun beste danskunsten laten zien: meisjes van nog 6 jaar oud, die met hun kont schudden, sexbewegingen maken en onder goedkeurend oog van hun moeders en oma's met hun heupen draaien. Wow, quite shocking, wat een gesexualiseerde samenleving in de favela's. Het regent keihard dus het feest valt nogal in het water; heel jammer voor de Nederlandse-Surinaamse percussiegroep die speciaal voor een uitwisselingsproject van IBISS naar Rio is gekomen.

Na een nacht in het aftandse hostel, verhuis ik naar het Che Lagarto hostel in Ipanema waar ik in eerste instantie had gereserveerd. Wat een leuke plek! Het zit bomvol leuke reizigers, Brazilianen en buitenlanders, met aardig hostelpersoneel en goede voorzieningen. Ik verken overdag Ipanema, ik ben heel benieuwd naar dit populairste en hipste strand van Rio. Helaas regent het nog steeds, en gehuld in grijze wolken ligt het strand er echt een beetje droevig bij. Het lukt me ondertussen aardig om met de openbare bussen door Rio te rijden; er zijn honderden verschillende lijnen maar langzaam begint er logica in te komen. In ben echt heel trots op mezelf als het lukt om zelf uit te vinden welke bus ik moet hebben, waar de bushalte is, en ik dan ook nog eens aan de buschauffeur kan duidelijk kan maken dat ik graag achterin wil stappen, omdat ik anders genadeloos vast kom te zitten met mijn rugzak in het draaipoortje van de bus (zie verhaal enkele weblogposts geleden, haha). Hoera! Ook mijn Portugese les werpt z'n vruchten af: ik kan mezelf aardig verstaanbaar maken. Nogmaals hoera!

In het hostel ontmoet ik twee meisjes die ook alleen reizen en samen hebben we het 's avonds heel gezellig. We doen mee met het all-you-can-eat pizza buffet in het hostel en nemen er ook een paar caipirinha's bij. Ik laat het hostelpersoneel in een complete lachstuip schieten als ik de Braziliaanse liedjes meezing en zelfs wat verzoeknummertjes indien. Dolle pret. 's Avonds gaan we naar Lapa, de wijk in het centrum waar Anne woont en waar in het weekend een groot straatfeest wordt gehouden. Natuurlijk wordt er weer gesambadanst op de muziek van een live band, en slaan we ook een bezoek aan de funk bar niet over. De kikkermoves zijn weer goed bestudeerd, foto's zijn gemaakt!

De laatste dag in Rio heb ik samen met Anne en Reinier (okee, en een lichte hoofdpijn) heerlijk door Rio gefietst. Langs de gehele kustlijn loopt een boulevard, dus we hebben gefietst langs de stranden van Flamengo, Botafogo, Copacabana en Ipanema. Superleuk! Het weer is ook eindelijk opgeknapt, dus mijn uitzichten met blauwe luchten zijn voor het eerst een feit. Heerlijk, wat een geweldige stad is het toch! De Nederlands-Surinaamse percussiejongens en de IBISS groep uit de favela's geven zondagmiddag nog een show weg op de boulevard van Copacabana, en dit vormt een waardige afsluiter voor mijn Rio-bezoek. Wat een ritme, en wat een enthousiasme tijdens het optreden! Leuk ook om de favelajongens zo te zien glimmen van trots en plezier. Met nog een dikke kus en knuffel neem ik afscheid van Anne en Reinier; jongens, superbedankt dat jullie me nogmaals mee op sleeptouw hebben genomen, ik vond het weer helemaal geweldig! En wie weet ben ik er over drie maanden weer, je weet maar nooit met mij ;-) Thx!

Goed, en toen dus de nachtbus naar Brasília, een fijne rit van 18 uur dwars door de binnenlanden van Brazilië. Pfffff gelukkig was ik doodmoe van de stapavond ervoor, dus ik heb toch bijna 13 uur geslapen denk ik, haha! Ennnnn bij aankomst in Brasília werd ik netjes opgewacht: door Tarcísio! Hoe grappig om hem weer te zien, drie maanden later, in de stad waar hij woont. Hij heeft netjes een ongebruikte kamer geregeld bij een vriend waar ik kan slapen, en vandaag gidst hij me door de stad. Daarover later meer!

In alle consternatie ben ik helaas wel mijn mobiele telefoon verloren... Die zwerft nu ergens door Brasília. De kans dat ik 'em terug krijg is vrijwel nihil, dus ik heb me er bij neergelegd dat ik 'em kwijt ben. Enorm balen, met al mijn contacten, berichtjes, foto's, notities... Shit shit shit. Dussssss alleen nog maar bereikbaar per e-mail, helaas.

Tchau tchau, tot de volgende keer!
X Ed

  • 16 Oktober 2012 - 14:00

    Rene:

    Wat een balen van je telefoon. Heb je 'm al als verloren opgegeven? Snel je sim blokkeren!! Veel plezier.

  • 16 Oktober 2012 - 14:07

    Karin:

    Super leuk weer Ed! Geniet er van! En ik ben zo benieuwd hoe je amazone-slapen-in-hangmat-met-200-mensen-op-één-boot-avontuur gaat zijn!

    X

  • 16 Oktober 2012 - 14:17

    Anne Van Den Ouwelant:

    Heee Edith! Hoe te gek dat Tarcísio er ook écht stond (vond ik toch nog wel even spannend hoor)!!! En wat heerlijk om jouw verslag van onze tijd hier te lezen hihihi... Wij hebben ook weer genoten met jou hier! En kijken er naar uit je over twee weekjes weer even terug te zien en dan alles live van je te horen! KAK van je telefoon... heel erg shit!!! Geniet van Brasilia en geniet van alles daarna!!! Liefsssssssssssss Anne (en Reinier)

  • 16 Oktober 2012 - 14:30

    Lisa:

    Eddie... kikkermoves???? Needs explanation...!

    En een telefoon vergeten in bus/ bushok of iets dergelijks overkomt de beste ;-)
    Als je m gesynchroniseert hebt voordat je vertrok ben je zelfs al je berichtjes/ smsjes en foto's niet kwijt!!

    Veel plezier verder!

  • 16 Oktober 2012 - 15:01

    Sanne:

    Vet, vet, vet Edith! Jeeh, wat een leuk verhaal weer om mee te reizen! Wel onzettend balen van je telefoon...! Veel plezier in Brasilia en straks op de hangmatboot! xxx

  • 16 Oktober 2012 - 19:11

    Kim:

    Wow wat gaaf weer!! Zie het zo allemaal gebeuren! Leuk ook dat je meteen andere gezellige alleen reizigers hebt ontmoet! En nu met Cis, onze grote vriend!! Heeft ie je flink geknuffeld op het busstation? Zal wel heel veel pijn aan het hart doen als je m straks weer moet verlaten! Ben benieuwd naar je volgende verhaal.. en je funk kunsten! Als je terug bent.. kikkeren in Bed? ;) XX

  • 16 Oktober 2012 - 19:37

    Paps En Mams:

    Je verhaal over Rio klinkt goed, uitgezonderd je hostel voor de eerste nacht.
    Jammer van je telefoon ,maar gelukkig is er toch mail kontakt mogelijk.
    Ben benieuwd naar je verhaal over Brasilia . Tot gauw. hug en xxxx

  • 17 Oktober 2012 - 08:55

    Miriam:

    Hee Ed, klinkt - op het verlies van de telefoon na - weer als een mooie trip! Ook ik ben wel benieuwd naar de kikkermoves..... Ik kijk uit naar de volgende belevenissen, geniet ervan! x Mir

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edith

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 33857

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2014 - 06 December 2014

Zeven weken in Cuba!

23 November 2013 - 10 December 2013

Cuba 2013

14 September 2013 - 01 Oktober 2013

Bali & Lombok 2013

11 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Brazilië 2012

12 Januari 2012 - 26 Januari 2012

Zuid-Thailand 2012

20 Maart 2011 - 31 Maart 2011

Noord-India 2011

20 September 2010 - 04 Oktober 2010

Canada 2010

12 April 2010 - 28 April 2010

USA 2010

05 April 2009 - 21 April 2009

Egypte 2009

19 September 2008 - 12 Oktober 2008

India 2008

13 Oktober 2007 - 21 Oktober 2007

Marokko 2007

Landen bezocht: