Chaos, pyramides en moskeeën in overvloed - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Edith - WaarBenJij.nu Chaos, pyramides en moskeeën in overvloed - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Edith - WaarBenJij.nu

Chaos, pyramides en moskeeën in overvloed

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith

10 April 2009 | Egypte, Aswan

Hoi allen! Tsja, het heeft even geduurd maar hier is dan eindelijk het eerste teken van leven uit het land van de farao's!

We hebben ondertussen de eerste vijf dagen van onze reis er op zitten, en het is de hoogste tijd voor een update. We hebben de eerste vier nachten geslapen in Cairo, en deze stad op zich geeft al genoeg verhalen voor een volledig weblog-bericht. Het begon al direct na aankomst op de luchthaven van Cairo, waar we tegen alle waarschuwingen in per ongeluk toch in een niet-wit-zwart-gekleurde (en dus soort van illegale) taxi terecht kwamen. Deze scheurde ons midden in de nacht naar ons hotel, en hoewel we op de achterbank toch een klein beetje bezorgd waren of de beste man ons wel rechtstreeks naar het juiste hotel zou brengen, bleek alles helemaal vlekkeloos te verlopen. Het hotel bestond nog steeds, zat niet plotseling vol, zijn neef had geen betere optie (alle bekende trucs om toeristen naar andere hotels te lokken) en we waren zowaar bekend bij de man van de receptie. Ons hotel Pension Roma was een plaatje, met een oud-Engelse uitstraling en hoge plafonds, houten vloeren en een übervriendelijke baas. De bedden lieten helaas wat te wensen over, maar omdat we in totaal in drie verschillende kamers hebben geslapen konden onze vermoeide lijven niet lang wennen aan de slechte matrassen ;-)

We hebben meteen de eerste dag een pittig programma afgedraaid, waarbij we vanaf de citadel (oude verblijf van de heerser van de stad) onze eerste ooh-en-aah blik konden werpen op de Machtige Pyramides in de verte aan de rand van de stad. De handtastelijke 11-jarige jongetjes waren helaas een minpunt, maar dit bleek in retrospect de enige vervelende ervaring met mannen/jongetjes in heel Cairo. Daarna hebben we ons direct vol overgave in de Khan al-Khalili bazaar gestort (ook tegen alle adviezen in...) vol fruitkramen, opgestapelde broden, paardenkarren, souvenirwinkeltjes, prullaria en zwarte modieuze gewaden. Heerlijk! Ook moskeeën hebben we de afgelopen dagen veelvuldig bezocht, en het schijnt dat ze er allemaal hun eigen kledingregels op nahouden. Waar het ene shirtje lang genoeg is en je geen hoofddoek omhoeft, moet je met exact dezelfde outfit in een andere moskee een synthetisch groen gewaad omdoen dat je volledig van kruin tot voeten bedekt... Wat een belachelijk gezicht! Foto's zijn bij thuiskomst op te vragen :-)

Natuurlijk mocht een bezoek aan de almighty pyramides niet ontbreken, en hier hebben we ongeveer een hele dag voor uitgetrokken. Ze zijn van dichtbij echt nog groter dan je verwacht... Wat van de sfinx dan weer niet gezegd kan worden, want die is in verhouding echt piepklein! Roos en ik zijn ook de Grote Pyramide van Cheops ingeweest, een enorm spooky ervaring langs diepe smalle donkere gangen die tot in het hart van de pyramide gaan. Dat is toch even slikken, om daar in het aardedonker met weinig zuurstof te staan! Maar wat een onbeschrijfelijk cool gevoel! Omdat we er niet genoeg van konden krijgen zijn we een dag later per taxi ook nog naar de pyramides van Saqqara en Dashur geweest, en het binnengaan van de Rode Pyramide van Sneferu is zo mogelijk nog enger. Vier lange steile gangen naar beneden, een penetrante ammoniaklucht, en geen enkele andere toerist te bekennen... We stonden echt met knikkende knietjes weer buiten na 10 minuten, en hebben de deurwacht pardoes een pond fooi gegeven omdat we puur blij waren dat hij de deur niet achter ons had dicht gedaan...!

Natuurlijk hebben we ook uren gedwaald tussen alle stoffige schatten van het Egyptisch museum, en het gouden doodsmasker van Toetankhamon maakte veel indruk. Ook van alle vieze uitgedroogde mummies in de speciale mummie-gallerij waren we even stil... Brrr!

Uiteindelijk hebben we per nachttrein Cairo verlaten en hebben we vanmorgen Aswan bereikt, helemaal in het zuiden van Egypte. Het aanschaffen van kaartjes voor deze nachttrein was echt een verhaal op zich, waarbij we op het treinstation door slecht Engels sprekende medewerkers werkelijk van het kastje naar de muur werden gestuurd. Na wat ellebogenwerk en voordringen is het na een uur (!) gelukkig gelukt. Eén voordeel aan vrouw zijn in Egypte: je mag legitiem voordringen in elke rij! Blijkbaar zijn vrouwen niet fysiek in staat lang te staan, en is het ook zeker niet te bedoeling dat ze doelloos voor loketten rondhangen, en dus mag je als vrouw elke rij omzeilen door direct vooraan te gaan staan. Relaxt! Ook de metro's hebben speciale wagons alleen bedoeld voor vrouwen, en hier hebben we ook graag gebruik van gemaakt. Hoezo emancipatie? ;-)

We zijn nu dus in Aswan aanbeland, en gaan over een half uurtje met een kapitein varen met zijn bootje over de Nijl. Erg ontspannen, dachten wij zo! Dat hebben we voor ons gevoel ook wel een beetje verdiend na het megahectische Cairo. Het volgende bericht gaat hopelijk alleen maar over ontspannen zaken... :-)

Groetjes!
x Ed

• 10 April 2009 - 13:31

Joderien:

Jeeeeeeeeeeeeeeeeej, Adidski heeft een berichie geplaatst!! Klinkt weer enorrrrrm leuk allemaal! Kom maar op met die foto's...
    Heel veel plezier nog en groetjes aan de kameeltjes! En vergeet niet naar eieren te zoeken dit weekend! X

• 10 April 2009 - 14:09

Rosanne:

Klinkt echt fantastisch! Maak er een mooie tijd van!
    x Roos

• 10 April 2009 - 14:30

Lisa:

Wow... een illegale taxirit overleefd... wow.. Khan al-Khalili overleefd.. wow geen woord over de verschrikkelijke hitte...
    Jullie moeten het echt supertof hebben!!

Meer verhalen, meer verhalen!
    XX

• 10 April 2009 - 14:32

Lisa:

Oh, en meer foto's (uberhaupt) foto's!!

Superveel plezier op de Nijl!

• 10 April 2009 - 15:28

Lin:

Adid!!
    Wat klink dat allemaal goed, lekker slenteren door Cairo en dwalen door de piramides! Wij gaan aan de borrel :-) best raar zonder jou maar daar moeten we nu aan wennen :-(. Veel plezier daar!
    Groetjes van allemaal hier! xxx

• 10 April 2009 - 21:06

Mams:

ben benieuwd naar foto's van jullie pension in Cairo. Cool dat je in de piramide bent geweest. Lekkere relaxte tocht op de feluca. groetjes, ook aan roos en mir

• 11 April 2009 - 02:01

Kaak:

Zucht.....was ik er maar bij! Klinkt goed, snufjes van de oudheid, de langste rivier (toch?) bevaren. Lekker warm (bloedheet) zonnetje op je bol!!

Geniet er van en groetjes aan Roos en Mir!

xx Kaak

• 11 April 2009 - 07:41

Annelies:

Jullie hebben in korte tijd al heel veel beleefd. Hopelijk is het vervolg van de reis net zo spannend. Heel veel plezier. Groetjes

• 12 April 2009 - 18:30

Mede-Potje Jen:

Hiii 50% Potjes!

Klinkt reuze cool allemaal! Ik ben erg benieuwd naar het volgende (ontspannen) bericht! Verheug me nu al op een uitgebreid foto avondje!

Geniet ervan!!

Liefs Jen

Ps. @ Eddy: ben je al beschuldigd van hele dagen slapen:-)

• 14 April 2009 - 09:41

Joeri:

Nu wordt ik jaloers op jouw verhalen...

kus

• 26 April 2009 - 19:47

Ida Van Zijl:

Dag Edith,

bedankt voor je reisverslag. heel leuk om de foto's te zien. was weer apetrots op mijn dochter en haar vriendinnen. ga proberen een van de mijne zo gek te krijgen om ook naar Egypte te gaan.