Tempels, tombes en nog meer stenen - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Edith - WaarBenJij.nu Tempels, tombes en nog meer stenen - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Edith - WaarBenJij.nu

Tempels, tombes en nog meer stenen

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith

17 April 2009 | Egypte, Dahab

Sorry dat dit bericht al zo snel op de vorige volgt, maar we hebben alweer een marathon aan bezienswaardigheden afgewerkt...! Omdat we nu zijn aangekomen aan het strand zal ik eerst nog even de afgelopen drie dagen beschrijven, zodat jullie een beetje begrijpen hoe erg we dit strand verdiend hebben... :-)

Het vorige bericht stamde uit Luxor, en hier hebben we zo'n beetje alle mogelijke bouwwerken van farao's uit 30 verschillende dynastieën bekeken. Met slechts twee nachen in Luxor moest dit op een efficiënte manier gebeuren, en daarom hebben we voor deze keer enkele tourtjes met gids geregeld via ons hotel. Dit hotel overigens was duidelijk de minste van de reis, met betonnen kamers en een dubieus uitziend toilet-en-douche-ineen (stel je een douchekop boven een wc-pot voor, en de halsbrekende toeren die je uit moet halen om nat te worden van de waterstraal...). Gelukkig waren de managers erg aardig, en hebben we in 1,5 dag een ongelofelijke hoeveelheid excursies kunnen ondernemen. Ik zal het niet te uitgebreid beschrijven allemaal, ten eerste omdat alle tempels nu eenmaal op elkaar lijken, en ten tweede omdat het nu na twee dagen al moeilijk wordt om alle details, namen en jaartallen uit elkaar te houden...

Nadat we per felucca waren aanbeland ten zuiden van Kom Ombo, hebben we op de route naar Luxor de tempels van Kom Ombo en Edfu bezocht. Indrukwekkend, groot, zeer warm en matig interessant om te beschrijven. Aangekomen in Luxor, zijn we direct diezelfde avond nog naar de Luxor tempel geweest. We konden het bijna niet meer opbrengen om naar nog meer opgestapelde stenen te kijken, maar gelukkig hadden we dit bezoek 's avonds laat gepland en dan is de tempel van Luxor prachtig verlicht.Zuilenrijen, beelden van sfinxen en hiëroglyfen krijgen gelukkig weer een heel andere uitstraling met dansende schaduwen en zijdelingse sfeerlichten erop. Duidelijk een succes dus.

De volgende dag begon onze marathon-sightseeing van de westoever van Luxor. Hier gingen we per tourtje naar de infameuze Valley of the Kings, waar de tombes van allerlei beroemde farao's liggen. Prachtige schilderingen en hiëroglyfen, maar ook hordes toeristen en een ongelofelijke stank en hitte in de ondergrondse tombes. Het schijnt dat elke toerist gemiddeld 2,8 gram zweet (!) achterlaat in de tombes... Gatver! Dat verklaart wel de vieze en bedompte lucht :-( In de gloeiende hitte van Luxor hebben we ook de tempel van Hatshepsut bezocht, de enige vrouwelijke farao van Egypte. Ook de Habu tempel ontbrak niet op het programma, en op dit punt konden we zo'n beetje geen onderscheid meer maken tussen mooi en niet mooi. Zoveel tempels, zoveel farao's, zoveel stenen, zoveel reliëfs, zoveel jaartallen... Pfffff, wij waren 'all tempeld out'!

..... En toen gingen we dus 's middags ook nog naar de mega-hyper-indrukwekkende tempels van Karnak ;-) Blijkbaar heel bijzonder, want groot, oud en uniek in zijn soort met meerdere bouwstijlen door elkaar. We hebben nog anderhalf uur al onze energie in het verhaal van de gids gestoken, en toen konden we niet meer. Maar we hadden het gehaald, alle belangrijke tempels van Egypte kunnen we van de lijst strepen!

Na al deze inspanningen was een lekkere maaltijd en een drankje op een gezellig rooftop-terras natuurlijk wel verdiend. We konden geen boe of bah meer zeggen, maar het vooruitzicht naar het naderende strand bracht verlichting. Ook is het Egyptische eten elke keer weer een feest, van smakelijke kofta's en aubergine-dip tot koude mierzoete hibiscusdrankjes en Stella-biertjes, dus gelegenheid tot bijkomen is er genoeg. Jammer wel dat Egypte in deze tijd van het jaar geteisterd wordt door hevige korte zandstormen die plotseling de kop op kunnen rukken... Soms moeten we zelfs de bierflesjes en zonnebrillen vasthouden, anders waaien ze weg! Tel hier de hitte bij op en op zulke momenten lijkt het wel of je in een hete fohn zit :-)

Na Luxor begon het einde van de reis in zicht te komen, en hoewel de gedachte aan strand ons al weken op de been houdt, bleek het nog niet zo eenvoudig om er ook daadwerkelijk te geraken. Ik vat samen: een snikhete busrit van 6 uur in een rammelende rijdende oven op wielen, een nachtje in het gruwelijk toeristische Hurghada waardoor we in een Nederlandse bar spontaan in een cultuurshock belandden, een ferry (die er 1,5 uur over zou doen) die vervolgens gecanceld werd en een oncomfortabele busrit van 14 uur (!) om alsnog in Dahab te geraken... En toen waren ook alle hotels nog eens stampvol toen we hier aankwamen, moesten we een uur zoeken en konden we toen ein-de-lijk voor slechts EEN nacht een kamer krijgen... Waardoor we vandaag dus weer moesten verhuizen...

Maaaaaaaaarrr: all is well now! Er is strand, zee, zon, relaxkussens overal, diveshops, mango shakes, een prettige kamer voor drie achtereenvolgende nachten en de korte rokjes kunnen weer aan. Joechei!! Wij gaan hier onze reis in stijl afsluiten, dat komt helemaal goed met ons! De volgende keer het afsluitende verhaal, samen met alle vreemde, kenmerkende en hilarische anekdotes op een rij. En nu: de waterpijp (met appeltabak, vrees niet) roept!

Doei!
x Ed

• 17 April 2009 - 21:22

Mams En Paps:

jij bent nu ook een tempel-fiel. Ze staan bij ons allemaal op de foto. Verheug me op ons geblader in het fotoalbum van Egypte.Zorg goed voor jezelf bij het duiken.xxx en hug

• 18 April 2009 - 06:42

Anne:

Geweldig verhaal weer Edith! Geniiiieeet van het straaaand, alles lekker relax, rustig aan en bijkomen van die zwetende bouwwerken (gatver!)... Tot snel! x Anne

• 18 April 2009 - 08:56

Jen:

Heerlijk!! Eddy, dit klinkt voor jou in ieder geval als een fantastische reis, met alle onverwachte dingen:-)

Ik geniet van jullie verhalen en verheug me op de foto's!

Dikke kus ook voor Smerie en Rosol.

Liefs Jennol

• 18 April 2009 - 21:10

Lisa:

Zo dames, een goed lijstje afgewerkt, ben trots op jullie!

En komt het door al dat zweet dat het in die tombes zo stinkt? ik dacht dat het de mummies waren...
    Enfin nog heel veel plezier aan het strand!
    XX

• 20 April 2009 - 08:59

Sjors:

Tjee jullie hebben echt veel gedaan! Dan heb je een beetje strand wel verdiend. Ik heb ook weer zin in een rooftop reastaurant. T liefst met dansende ober! Tot snel!
    Xx Sjors

• 23 April 2009 - 05:47

Mars:

Heee Edith :)

Ik zit nu in Finland en had even tijd om je berichten bij te lezen :) leuk man!

Kun je daar mooi duiken??

Veel plezier de laatste dagen en tot hoors!!