Duiken en dutten in Dahab - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Edith - WaarBenJij.nu Duiken en dutten in Dahab - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Edith - WaarBenJij.nu

Duiken en dutten in Dahab

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith

22 April 2009 | Nederland, Leiden

Zo, de reis zit er weer op... En wat was het cool! De laatste dagen hebben we heerlijk ontspand in Dahab aan de Rode Zee, waar langs de gehele boulevard relaxte ligkussens liggen en je onderuitgezakt met een verse fruitshake en waterpijp in het zonnetje kunt zitten. Heerlijk! Roos en ik hebben ons twee dagen uitgeleefd met duiken, en dit was absoluut de moeite waard. Na een opfriscursus en vervelende oefeningen als maskertje-af-onder-water en oeps-regulator-kwijt-ohnee-daar-is-ie-weer mochten we duiken naar de beroemde sites voor de kust van Dahab. Vooral de Blue Hole is berucht, een gat in het koraal van 100 meter diep en prachtige verticale koraalwanden die in de diepte verdwijnen. Dit is echter een zogenoemde 'diepe duik' en omdat ik alleen mijn eerste Open Water certificaat heb, mocht ik niet mee. Dussss.... toen heb ik me maar ingeschreven voor de Advanced cursus en mocht ik voor een tientje extra en 40 pagina's theorieles ineens toch mee :-) Jippie! Terwijl Mir zich een dag heerlijk heeft vermaakt met snorkelen tussen al het tropische moois, zijn Roos en ik tot een diepte van 30 meter de zee ingedoken. Door smalle koraalcanyons en -schoorstenen moesten we head-first naar beneden, toch wel behoorlijk eng en onderwater hebben we wel even elkaars handje vastgehouden... Maar we hebben supermooie vissen gezien, zoals clownvisjes (Nemo's) en koraalduivels, een enorme schildpad en heel veel verschillende soorten koraal. Af en toe was het een beetje file-duiken onder water omdat het populaire duiksites zijn en er veel anderen in het water lagen, maar het was zeker cool. Ook Mir heeft lekker gezwommen en vissen van dichtbij bekeken, dus het landschap onder water kunnen we van de to-do lijst strepen!

Verder hebben we vooral elke avond lekker gegeten met verse vis, gekruide kofta en allerlei lekkere dipsausjes met vers brood. We hebben vrienden gemaakt met een Nederlands stel uit ons duikgroepje, en daar een hele leuke avond mee gehad. De laatste souvenirs zijn ingeslagen, de laatste mangoshakes voor anderhalve euro weggewerkt en de nodige uurtjes slaap ingehaald. En toen..... moesten we weer naar huis! :-( Een busrit van 9 uur (!) bracht ons terug naar Cairo, en 's nachts om 3 uur vlogen we terug naar Nederland.

We hebben echt een supervakantie gehad, en ook al was het 'maar' 2,5 week, het voelde als een echte reis. Egypte biedt genoeg cultuur voor een maand, het alledaagse leven is zo anders dat het wat aanpassing vergt en het weer was superlekker. Helemaal top!

Zoals in het vorige bericht aangekondigd, volgen hier nog even wat lijstjes over onze belevenissen onderweg:

Meest euforische momenten:
- de afdaling in het hart van de Red Pyramid
- het zelf besturen van een boot op de Nijl
- de verjaardagstaart die de feluccakapiteins voor Roos hebben geregeld

Engste momenten:
- de afdaling in het hart van de Red Pyramid
- de mobsquad van 11-jarigen die ons belaagde in de Citadel in Cairo
- het kijken over het randje van een sarcofaag in een donkere tombe

Meest vieze dingen:
- de zure lucht binnen in de Red Pyramid
- het Demakup-watje waarmee je je gezicht hebt schoongemaakt na een dagje Cairo
- de oevers van de Nijl die vol liggen met wc-papier en uitgedroogde drollen van voorgaande boottoeristen

En als klap op de vuurpijl: vreemde Arabisch-Engelse teksten die we tegenkwamen op menukaarten, advertenties en in het straatbeeld:
- Borio koekjes: ze zien er precies hetzelfde uit als Oreo's, maar het trademark-probleem is omzeild ;-)
- drankjes op de menukaart: Vanta, Sprit, Millk en Bir
- tekst op een grafsteen op een begraafplaats: 'Remeber Forever' (!)
- motto dat op de zeilboot was geschilderd: rilax!
- vreemde winkels onderweg: Ketchup - the international perfume store...
- en nog een leuke winkel: Good By - shoes we bags! (sorry? wat verkopen jullie?)

Voor de liefhebbers heb ik ook alvast de eerste 10 foto's geplaatst (meer mag niet van waarbenjij.nu, haha). Wil je er graag meer zien: binnenkort zijn er zo'n 800 foto's te bewonderen bij ons drieën... :-)

Dit was 'em dan voor deze reis, tot de volgende keer!!

x Ed

• 23 April 2009 - 15:58

Miriam:

Dames, om met de bekende woorden a la de vakantieman te spreken: t was daar FANTASTISCH! (Mogen we weer terug ;-P?)

Zie jullie gauw voor de grootste foto-avond!

x Mir

• 23 April 2009 - 16:00