Zeilboten, farao's en dan eindelijk ook hitte - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Edith - WaarBenJij.nu Zeilboten, farao's en dan eindelijk ook hitte - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Edith - WaarBenJij.nu

Zeilboten, farao's en dan eindelijk ook hitte

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith

14 April 2009 | Egypte, Luxor

Jawel, daar zijn we weer! Na het vorige drukke bericht hebben we gelukkig heerlijk kunnen ontspannen in Aswan. Het varen met een bootje op de Nijl is verre van stressvol te noemen, en ook het dobberen op een zeilboot met een voorbij glijdende oever is toch zeker niet drukmakend te noemen....

Aswan ligt in het zuiden van Egypte aan de Nijl (zoals elke wezenlijke plaats in Egypte natuurlijk), en is heerlijk rustig en groen na de hectiek van Cairo. Geen verkopers die aan je hoofd zeuren, de knieën mogen weer onbedekt en de lucht is niet continu voorzien van een gevaarlijk gehalte stof en uitlaatgas. Het was dus de hoogste tijd voor het Echte Vakantie Gevoel! We hebben bij een vriendelijke man met de dubieuze naam Osama een motorbootje gehuurd, die ons drie uur lang over de Nijl heeft getuft. We mochten zowaar ook zelf de boot besturen, en het geeft echt een machtig gevoel om eigenhandig een boot over deze tot de verbeelding sprekende rivier te varen. Roos heeft heerlijk in de Nijl gezwommen en Mir en ik gepootjebaad, en hoewel het erg lekker was maken we ons stiekem een klein beetje zorgen over de bilharzia-spookverhalen die ons ter ore zijn gekomen. Misschien moeten we toch maar even langs de huisarts als we weer thuis zijn... Oeps.

De volgende dag mochten we zowaar om 03.15 uur ('s nachts welteverstaan) aantreden om de lange rit naar het zuiden te maken, naar de tempels van Abu Simbel vlakbij de grens met Sudan. Hier staan echt twee prachtige gigantische tempels van farao Ramses II, perfect bewaard gebleven en enorm indrukwekkend. Helaas was het om 9 uur 's ochtends ook al zo warm dat we spontaan medelijden kregen met de mensen die in deze ongenadige streek leven. Pffff, HEET!

Na deze korte maar krachtige inspanning was het weer tijd voor een relax-moment. We hebben met een kapitein afgesproken dat we een dag en een nacht mee zouden gaan varen op zijn zeilboot (een traditionele Egyptische felucca) van Aswan richting Luxor. Samen met vier Engelsen hadden we met z'n zevenen de hele boot voor onszelf, met matrassen op het dek en een kok die onderweg lekkere maaltijden bereidt. Op een felucca op de Nijl is er echt niks anders te doen dan kijken naar het voorbij glijdende landschap, het lezen van een boek en het drinken van liters thee. Nou, daar ontspan je wel van! Verder droeg de boot ook de naam Bob Marley en gebruikten onze kapitein, kok en bootjongen zorgwekkende hoeveelheden verdovende middelen... Waar we ons natuurlijk niet aan gewaagd hebben. Gelukkig lag de boot 's nachts stil aan wal ;-) De bemanning heeft wel heel lief voor Roos' verjaardag een hele grote chocolade-cake-taart weten te regelen, met kaarsjes en al, dus dat was echt heel leuk. Dit tezamen met dansende Egyptische kindjes en blerende Arabische pophits maakten toch al gauw een onvergetelijke avond!

Gisteren zijn we aangekomen in Luxor, en we hebben hier al de nodige activiteiten ondernomen. Aangezien we nu stiekem graag naar bed willen (we hebben al twee avonden deze reis om half 10 ons bedje opgezocht... haha) laat ik deze post hier even bij. Zo blijft het ontspannen karakter tenminste ook nog even behouden :-)

Tot later!
x Ed

• 14 April 2009 - 20:19

Lisa:

Zit net uitgeblust na mn werk jullie bericht te lezen.. ah ik ontspan ook helemaal! Heerlijk!
    Oh en Roos: nog van harte met je (echte) verjaardag!

Dikke X

• 14 April 2009 - 22:19

Anne:

Oooooooowwww....! zelfs om 00.18u 's nachts (Hollandisch time) is het nog leuk om jullie verhaal weer te lezen! Ik wil oooohooook...! Edith: je hebt me weer aan het lachen gekregen, ga zo door, dat vrolijkt het Nederlandse zonnetje nog net wat meer op... groetjes aan de zon en x voor jou!

• 14 April 2009 - 22:39

Mams:

abu simbel had op jullie dus ook 'n machtige indruk.Roos nog gefeliciteerd en was de cake te eten en/of werd je er vrolijk van!!Nu de koningsgraven en onvoltooide obelisk. Hier komt mijn "soepjurk" vandaan.straks foto's kijken....
    hug en xxx paps en mams

• 15 April 2009 - 14:38

Sjors:

Klinkt zeer relaxed allemaal! Roos nog gefeliciteerd!
    En slapen om half tien is zeker geen straf. Eigenlijk maakt het tijdstip uberhaupt niks uit!
    Xxx

• 15 April 2009 - 19:31

Annelies:

Gelukkig is het niet saai op jullie reis.Leuk om alles zo te lezen.Geniet er nog maar van.
    Groetjes, Annelies.

• 16 April 2009 - 09:11

Tycho:

Dames,

Het klinkt super allemaal. Het is voor mij in ieder geval een heerlijke afleiding van het werk om jullie avonturen te lezen.
    Geniet van de laatste dagen.