Na regen komt zonneschijn... Toch? - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Edith - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn... Toch? - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Edith - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn... Toch?

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith

19 Juli 2012 | Brazilië, São Paulo

Olá!

Hmm, volgens mij heeft ons vorige weblogbericht nogal wat teweeg gebracht... We hebben er in ieder geval wat licht geschokte reacties op gekregen. Tijdens de afgelopen dagen hebben we nog vaak even teruggedacht aan de (soms ietwat bizarre) situatie in de favela's, echt heel bijzonder om mee te maken. Ik wil graag nog even een extra toelichting meegeven die ik van Anne kreeg, op het werk van IBISS: de organisatie runt niet alleen projecten voor ex-drugssoldaten, maar in feite voor alle sociaal uitgesloten bevolkingsgroepen van Rio de Janeiro. Dat kunnen (ex-)drugssoldaten zijn, maar ook straatkinderen, prostituees, gehandicapten, vuilverzamelaars, bejaarden, etc. En al dat werk vindt met name plaats in de gewelddadige favelas van Rio de Janeiro. Anne zelf is binnen IBISS bezig met de ontwikkeling van een training, waarin de werkers van IBISS (die al die projecten draaien) beter om leren gaan met de getraumatiseerde kinderen en jongeren uit die projecten. En het klopt dat zowel een aantal van die werkers zelf als een aantal van die kinderen en jongeren voormalige drugsbendeleden zijn. Nu we met eigen ogen hebben gezien hoe goed werk IBISS verricht, ben ik blij dat ik jaarlijks een donatie naar hen overmaak. En dan nu even het commerciële stuk: voor wie ook een bijdrage wil doen, kijk eens op www.ibiss.info. Doen hoor!

Goed, tijd voor de rest van onze reis. Zoals gezegd regende het bij vertrek uit Rio pijpenstelen; en bij aankomst in de haven van Ilha Grande was dit er niet beter op geworden. We konden het eiland door de regenwolken niet eens zien liggen. Kim en ik keken elkaar aan en de beslissing was snel genomen: weg hier! En dus zijn we direct in een volgende bus gestapt, naar het koloniale plaatsje Paraty. Een goede beslissing, want de volgende dag brak hier de zon lekker door! We hebben geslenterd door straten met kinderkopjes, verse fruitsapjes gedronken op mooie stranden, gewinkeld in kleine boetiekjes en hippe nieuwe Havaianas ingeslagen. Heerlijk, even lekker bijkomen en vakantie vieren. Paraty wordt omringd door hoge groene bergen, die waren gehuld in mist. Een heel mooi en mysterieus gezicht. We sliepen in een leuke pousada waar we bij het afscheid zelfs een dikke zoen kregen van de opa des huizes, te schattig. De volgende nacht hoorden we echter alweer flinke regens neerkletteren (en piepende ratten rennen over het dak van onze kamer, brrrr) dus het werd tijd om verder te gaan.

We zitten nu in Sao Paolo, en voor wie zich afvraagt wat er hier te doen is: niks. Nee, echt helemaal niks. Poehee! We hebben wat geslenterd door een saaie zakenwijk, hebben een stadswandeling gemaakt door het sloeberige oude centrum (waar je struikelt over de zwervers die op een stukje karton en rafelige deken een hoek van straat proberen te bemachtigen) en zijn na een wachtrij van een uur in 5 minuten langs een matig uitzichtpunt gebonjourd. Bleh. Hier in Sao Paolo is het zo'n 13 graden, en de mensen lopen hier compleet ingepakt in dikke winterjassen... Zelfs wij hebben het hier toch wel wat fris.. (zeg maar gerust koud!) Zeker als je slaapt in een budget hotel zonder glas in de ramen!

Voor wie zich overigens afvraagt of de Braziliaanse mannen en vrouwen aantrekkelijk zijn: het antwoord is een definitieve nee. Sorry voor iedereen die spannende verhalen had verwacht, maar klein en gedrongen met overgewicht en een geblondeerd matje is niet onze stijl. Jammerrrrrr.

Voor vanavond hebben we kaartjes voor de bus naar Iguacu op zak, daar gaan we hopelijk genieten van wat warmere temperturen. Zin in!

X Kim en Edith

• 19 Juli 2012 - 22:14

Paps En Mams :

Jammer van de regen, maar wij hebben het niet veel beter hier.
    Leuke foto's en het stelt ons wat geruster nu je in iets rustiger gebied zit.
    De watervallen schijnen fenomenaal te zijn....verheug me al op nieuwe foto's.
    Geniet samen van al het moois,hug en liefs p & m

• 20 Juli 2012 - 06:48

Tessa:

hi meiden, klinkt gaaf allemaal. Hier komt er mooi weer aan dus ik zal duimen dat er ook mooi weer jullie kant op komt. Josien en ik moesten trouwens lachen om de foto met edith is rokje en topje en kim in spijkerbroek met lange mouwen. Te optimistisch of een kou-kleum:). Veel plezier!

• 20 Juli 2012 - 08:48

Lotte:

Hoi Edith, door de verhalen van Anne ben ik (schandalig genoeg) al redelijk gewend aan alle sloppenwijk ellende, maar het blijft eigenlijk bizar om te horen/ lezen! Misschien moet ik mijn donatie aan de hartstichting toch maar omzetten naar IBISS.....
    Hopelijk hebben jullie snel zon of anders een hostel met glas in de ramen!
    X lotte

• 20 Juli 2012 - 11:31

Miriam:

Hee, ga zeker de site van IBISS eens bekijken ;-). Verder nog veel plezier, hoop dat jullie het gauw weer wat warmer krijgen!

x Mir

• 23 Juli 2012 - 08:34